POUYA CLIMBING GROUP

این وبلاگ متعلق به گروه کوهنوردی پــو یــا ( مشهد ) میباشد

تاثير مواد معدني و ويتامين ها بر ارگانيسم بدن ( تشریح کلی )
ساعت ٢:٤٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۱٠/۱۸
 




كلسيم :
در رشد عضلات ،انقباض انها و كمك به پيامهاي عصبي نقش مهمي دارد .
كلسيم در لبنيات و سبزيجات موجود است .

فسفر :
در سوخت و ساز كربوهيدرات ها ، پروتئين و چربي و در رشد و ترميم و محافظت استخوانها ، قلب و كليه نقش مهمي دارد .
فسفر در تخم مرغ ،اجيل ،ماهي ،گوشت مرغ موجود است .

آهن :
اكسيژن را به سلولها انتقال مي دهد و به توليد گلبولهاي قرمز كمك مي كند و جلوي خستگي را مي گيرد .
اهن در جگر ،سبزيجات ،مرغ و ماهي موجود است .

يد :
در افزايش بيشتر انرژي و كمك به رشد و سوخت و ساز بدن نقش مهمي دارد.
يد در نمك هاي يددار ،ماهي و قارچ موجود است .

اسيد فوليك :
باعث رشد بدن مي شود و در تجزيه پروتئين و تشكيل گلبولهاي خون نقش مهمي دارد.
اسيد فوليك در سبزيجات ،جگر ،گوشت موجود است .

نياسين :
در كمك به سوخت و ساز پروتئين ،چربي و كربوهيدرات ها و توليد انرژي نقش مهمي دارد .
نياسين در جگر ،ماهي ،پسته ،جوانه گندم موجود است .

بيوتين :
به تجزيه چربي هاي بدن كمك مي كند.
بيوتين در زرده تخم مرغ و جگر موجود است .

پتاسيم :
كمك به تعادل اب بدن و سلولها مي كند. در رشد و سيستم عصبي عضلات و توليد پروتئين از امينو اسيدها نقش مهمي دارد .
پتاسيم در سيب زميني ،موز ،سبزيجات و ميوه ها موجود است .

سديم :
به تعادل اب بين ديوارهاي اعضاي بدن و ماهيچه ها و به سيستم عصبي كمك مي كند.
سديم در بيشتر غذاها موجود است .

كلر :
به تعادل و تنظيم فشار مايعات داخل و خارج سلولها كمك مي كند .
كلر در نمك يددار موجود است .

منيزيم :
به سوخت و ساز كربوهيدراتها ،پروتئين و به سيستم عصبي و عضلات كمك مي كند.
منيزيم در سبزيجات ،غلات ،ماهي موجود است .

كروميوم :
در متعادل كردن قند خون و توليد انسولين و سوخت و ساز چربي ها نقش مهمي دارد .
كروميوم در غلات ،پنير ،گوشت ،حبوبات موجود است .

منگنز :
به تحرك انزيمها براي سوخت و ساز چربي ،پروتئين و كربوهيدرات ها كمك مي كند در كمك به سيستم عصبي و عضلاني نقش مهمي دارد .
منگنز در ميوه جات ،سبزيجات ،حبوبات موجود است .

سلنيوم :
يك انتي اكسيدان به حساب مي ايد كه از انقباض و سفتي عضلات و پوست جلوگيري ميكند .
سلنيوم در گوشت ،غذاهاي دريايي و غلات موجود است .

برم :
در رشد و سلامت استخوان ها نقش مهمي دارد .
برم در سبزيجات ،سيب ،غلات ،انگور و كشمش موجود است .

مس :
در تجزيه پروتئين و ساخت بافت هاي بدن و به تبديل اهن به هموگلبين خون نقش مهمي دارد .
مس در گوشت ،حبوبات موجود است .

اسيد پانتوتيك :
در سوخت و ساز چربي ،پروتئين ،كربوهيدرات ها و در ساخت سلولهاي بدن نقش مهمي دارد .
اسيد پانتوتيك در غلات ، گوشت ،سبزيجات موجود است .

روي :
در سوخت و ساز پروتئين و توليد انرژي كمك به مصونيت بدن نقش مهمي دارد .
روي در قارچ ، غلات ،تخم مرغ موجود است


ويتامينها --------


بدنسازان به مصرف ويتامين ها نياز دارند كه اين ويتامينها انتي اكسيدان مي باشند، كه از اسيب هاي ورزشي جلوگيري مي كنند ،و از همه مهمتر موجب افزايش جذب و تهيه انرژي و ريكاوري بدن مي شود .

ويتامين
A :
در رشد و ترميم بافت هاي بدن و استخوان بندي و در دندانها و بينايي نقش مهمي دارد. 
در مواد غذايي تخم مرغ ،شير ،پرتقال ،هويج و سبزي موجود است .

ويتامين
C :
بافت ها و رگ هاي خوني را محافظت مي كند، دردهاي عضلات را كاهش مي دهد . 
در سبزيجات ،كاهو ،مركبات ،كيوي موجود است .

ويتامين
E :
باعث توليد سلولهاي قرمز خون مي شود و گردش خون را بهتر مي كند و از بافت هاي عضلات محافظت مي كند . 
در اجيل ،غلات ،جوانه گندم موجود است .

ويتامين
D :
باعث رشد استخوان ها و دندانها مي شود و جذب كلسيم و فسفر را بيشتر مي كند . 
در لبنيات ،زرده تخم مرغ ،نور خورشيد موجود است .

ويتامين
B1 :
در سوخت و ساز كربوهيدرات ها و توليد انرژي هضم و رشد و ترميم عضلات نقش مهمي دارد . 
در غلات ،سبزيجات ،جگر ،جوانه گندم موجود است .

ويتامين
B2 :
در ريكاوري بافت ها در سوخت و ساز چربي ،كربوهيدرات و پروتئين مهم است . 
در شير ،تخم مرغ ،سبزيجات ،كلم موجود است .

ويتامين
B6 :
در سوخت و ساز چربي ،كربوهيدرات و پروتئين و تشكيل گلبول قرمز خون نقش مهمي دارد .
و
در غلات ،گوشت مرغ و قرمز و ماهي موجود است .

ويتامين
B12 :
در سوخت وساز چربي ،كربوهيدرات و پروتئين و كمك به سيستم عصبي بدن و تشكيل سلولهاي خون نقش مهمي دارد . 
در لبنيات ،تخم مرغ ،گوشت مرغ و قرمز و ماهي موجود است .

ويتامين
K :
به لخته شدن خون در خون ريزها كمك مي كندو در تشكيل استخوان نقش مهمي دارد. 
در سبزيجات و ميوه ها ،غلات ،لبنيات (شير ،ماست) موجود است .

 
comment نظرات ()